De Galland à Dumas. La métamorphose romanesque du conte oriental - Normandie Université Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Fééries. Études sur le conte merveilleux XVIIe-XIXe siècle Année : 2005

From Galland to Dumas : the Novelistic Metamorphosis of the Oriental Tale

De Galland à Dumas. La métamorphose romanesque du conte oriental

Julie Anselmini

Résumé

The article focuses on the inscription of The Thousand and One Nights in Alexandre Dumas’ Count of Monte-Cristo, and on the role played by this hypotext in the invention of an original novelistic poetics. Far from being only an exotic decor, the oriental supernatural is powerfully brought to life within the novel, through the mythic treasure that provides the hero with a divine omnipotence and allows him to construct a parallel world that matches his desires: Monte-Cristo and his entourage live in the ima-ginary Orient of Arabian tales. Furthermore, the novelist draws the very principles of his aesthetics from this collection of tales: revitalized by its transformed generic horizon, the marvellous becomes the key of the narrative, based on admiration as a dramatic art; conceived as a saving revolt against the tyranny of the real, the rewriting of oriental tales takes on the value of a manifesto; finally, the deliberate likening of the novel to The Thousand and One Nights reveals the writer’s founding fantasy: that of an immemorial, autonomous, perennial work.
L’article s’intéresse à l’inscription des Mille et une Nuits dans Le Comte de Monte-Cristo d’Alexandre Dumas, et au rôle de cet hypotexte dans l’invention d’une poétique romanesque originale. Loin de n’être qu’un décor exotique, le féerique oriental s’actualise puissamment au sein du roman, par le biais du trésor mythique, qui donne au héros une omnipotence divine et lui permet d’édifier un monde parallèle conforme à ses désirs : Monte-Cristo et son entourage habitent l’Orient imaginaire des contes arabes. Bien plus, le romancier puise dans ce recueil les principes mêmes de son esthétique : revitalisé par son changement d’horizon générique, le merveilleux devient la clef du récit, construit sur une dramaturgie de l’admiration ; conçue comme une révolte salvatrice contre la tyrannie du réel, la réécriture des contes orientaux prend la valeur d’un manifeste ; enfin, l’assimilation volontaire du roman aux Mille et une Nuits dévoile le fantasme fondateur de l’écrivain : celui d’une œuvre immémoriale, autonome, pérenne.

Dates et versions

hal-04032604 , version 1 (16-03-2023)

Identifiants

Citer

Julie Anselmini. De Galland à Dumas. La métamorphose romanesque du conte oriental. Fééries. Études sur le conte merveilleux XVIIe-XIXe siècle , 2005, Le Conte oriental, 2, pp.209-227. ⟨10.4000/feeries.117⟩. ⟨hal-04032604⟩
8 Consultations
0 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More