The Conflict of norms in opera - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Nouvelle Revue d'Esthétique Year : 2022

The Conflict of norms in opera

Le conflit des normes à l’opéra

(1)
1
Maud Pouradier

Abstract

Opera is born with two competing ideals: the ideal of the Greek music and the ideal of the Greek tragedy. This initial ambiguity leads to frequent normative conflicts on the theoretical, artistic and aesthetical levels. Staging a work of fictional and theatrical art is not identical to staging an analogic storytelling based on a work of music. Evaluative criterions about a good vocal interpretation are also in conflict: do we have to privilege musical criterions, or are some musical defaults acceptable in the name of the theatrical truth? Aesthetic experience of an opera is often in a fragile position inside the hierarchy of the sensorial registers, particularly between visual and sound’s registers. On the theoretical stage, there is finally a problem with the status of singing in opera: is it just a part of the musical medium, or does it have a fictional function?
L’opéra est un art né sous l’égide de deux idéaux concurrents : l’idéal de la musique grecque et l’idéal de la tragédie grecque. Cette ambiguïté originelle conduit à de fréquents conflits de normes sur le plan théorique, artistique et esthétique. Ce n’est pas la même chose de mettre en scène une œuvre musicale n’ayant qu’une relation analogique au livret représenté sur scène, et de mettre en scène une œuvre pleinement fictionnelle et théâtrale. Les critères d’évaluation d’une bonne interprétation vocale sont eux-mêmes conflictuels : faut-il privilégier des critères strictement musicaux, ou des défauts musicaux sont-ils admis au nom de l’interprétation théâtrale ? L’expérience esthétique de l’opéra est sans cesse sur le fil d’une hiérarchie indécise entre le registre visuel et le registre sonore. Sur un plan plus théorique se pose le problème du statut du chant opératique : fait-il partie du médium musical, ou a-t-il un statut fictionnel ?
Not file

Dates and versions

hal-03722270 , version 1 (13-07-2022)

Licence

Copyright

Identifiers

Cite

Maud Pouradier. Le conflit des normes à l’opéra. Nouvelle Revue d'Esthétique, 2022, Arts en marge, 1 (29), pp.117-126. ⟨10.3917/nre.029.0117⟩. ⟨hal-03722270⟩

Relations

24 View
0 Download

Altmetric

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More