Emotions Born from Memory and the Singing Voice at the Opéra-Comique - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles European Drama and Performance Studies Year : 2021

Emotions Born from Memory and the Singing Voice at the Opéra-Comique

Émotions mémorielles et voix chantée à l’Opéra-Comique

(1, 2)
1
2

Abstract

The article explores some memory uses of the airs sung in the repertoire of the Opéra-Comique. The emotional force of musical discourse can be greatly increased by its integration into a dramaturgy of effect and by the enhancement of the singing voice. The essay sheds light on the role of song or romance in scenes of recognition, reminiscence or anamnesis and explores the reception and memorization of these tunes by the audience, along with the parody and the fate of these arias in other contexts.
L’article explore quelques usages mémoriels de l’air chanté à l’Opéra-Comique. La force émotionnelle du discours musical peut être décuplée par son intégration dans une dramaturgie de l’effet et par la mise en valeur de la voix chantée. L’article met au jour le rôle de la chanson ou de la romance dans des scènes de reconnaissance, de réminiscence ou d’anamnèse et s’intéresse à la réception et à la mémorisation de ces airs par le public, à la parodie et au devenir de ces airs dans d’autres contextes.
Not file

Dates and versions

hal-03374019 , version 1 (11-10-2021)

Identifiers

Cite

Judith Le Blanc. Émotions mémorielles et voix chantée à l’Opéra-Comique. European Drama and Performance Studies, 2021, Les émotions en scène (XVIIe-XXIe siècle), n° 17, p. 315-337. ⟨10.48611/isbn.978-2-406-12207-4.p.0315⟩. ⟨hal-03374019⟩
23 View
0 Download

Altmetric

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More