“Productive Appropriations” Of Tools And Plans For Individualized Learning: Transatlantic Cultural Transfers In The Early 20th Century - Archive ouverte HAL Access content directly
Conference Papers Year :

“Productive Appropriations” Of Tools And Plans For Individualized Learning: Transatlantic Cultural Transfers In The Early 20th Century

“Appropriations productives” d’outils et dispositifs d’individualisation : transferts culturels transatlantiques au début du 20ème siècle

Abstract

While at the beginning of the 20th century the teaching as a simultaneous lecture organized "in curriculum grades" (Perrenoud, 2010, p. 103) had become the dominant form, in a context in which 14 the instruction of all was a major and shared concern, some pedagogues considered the need to take every individual into account. Thus, in the progressive and new education movement especially, the first tools and plans for individualized learning emerged in an attempt to take into account individuals' specificities within the classroom. Among the pedagogical proposals that “challenged the structures and rules that constitute the grammar of schooling” – understood as “the organizational framework that shapes the conditions under which teachers instruct students” (Tyack & Tobin, 1994, p. 455) –, Tyack & Tobin (1994) cite Helen Parkhurst's Dalton Plan. Indeed, according to the authors, “Parkhurst challenged essential components of the graded school in which teachers sought to instruct pupils en massein the prescribed curriculum.” (p.463). The laboratory plan and assignments designed by Helen Parkhurst as well as the self-correcting individual work files developed by Carleton W. Washburne are two American examples of these pedagogical attempts that quickly found echoes in Europe (Vergnon, 2020, forthcoming). As a counterpoint to the construction of a new dominant norm of "school form" and its variations in an international circulation of ideas and practices, an equally international reflection has grown on how to take everyone into consideration beyond the instruction of all. Why and how did these proposals originate in the United States? What were the vectors of their diffusion towards Europe? What interest did European educationists find in them with regard to their own problems and contexts of exercise? How did they appropriate them? These questions will guide our study of some of the "productive appropriation[s]" (Lüsebrink, 2003) to which these pedagogical proposals from the United States have given rise in Europe in this "dynamic of resemantisation" (Espagne, 2013).
Alors qu’au début du 20ème siècle l’enseignement magistral simultané organisé « en degrés de programme » (Perrenoud, 2010, p.103) se fait dominant, dans un contexte où l’instruction de tous constitue une préoccupation majeure et partagée, certains pédagogues se posent la question de la prise en compte de chacun. Ainsi émergent, dans le mouvement de l’Education nouvelle notamment, les premiers outils et dispositifs d’individualisation des apprentissages pour tenter de prendre en compte les individus dans leurs spécificités dans les classes. Au nombre des propositions pédagogiques qui « remettent en cause les structures et les règles qui constituent la "grammaire" de l’éducation scolaire » - entendue comme « le système organisationnel qui sculpte les cadres dans lesquels les enseignants instruisent leurs élèves » (Tyack & Tobin, 1994, p.455) -, Tyack & Tobin (1994) citent ainsi le Plan Dalton d’Helen Parkhurst. En effet, pour les auteurs, « Parkhurst a remis en question des éléments constitutifs de la structure scolaire en degrés dans laquelle les enseignants cherchaient à enseigner aux élèves en masse le programme prescrit. » (p.463). Le fonctionnement en laboratoires et le plan de travail imaginés par Helen Parkhurst mais aussi les fichiers de travail individuel autocorrectifs élaborés par Carleton W. Washburne sont deux exemples américains de ces tentatives pédagogiques qui trouvèrent rapidement des échos en Europe (Vergnon, à paraître en 2020). En contrepoint de la construction d’une nouvelle norme dominante de la « forme scolaire » et de ses déclinaisons dans les circulations internationales se développe une réflexion tout aussi internationale sur la manière de faire une place à chacun au-delà de l’accueil de tous. Pourquoi et comment ces propositions sont-elles nées aux Etats-Unis ? Quels ont été les vecteurs de leur diffusion vers l’Europe ? Quel intérêt les européens ont-ils pu y trouver au regard de leurs propres problématiques et contextes d’exercice ? Comment se les sont-ils appropriés ? Ces questions guideront notre étude de certaines des « appropriation[s] productive[s] » (Lüsebrink, 2003) auxquelles ces propositions pédagogiques venues des États-Unis ont pu donner lieu en Europe dans cette « dynamique de resémantisation » (Espagne, 2013).
Not file

Dates and versions

hal-03250037 , version 1 (04-06-2021)

Identifiers

  • HAL Id : hal-03250037 , version 1

Cite

Marie Vergnon. “Productive Appropriations” Of Tools And Plans For Individualized Learning: Transatlantic Cultural Transfers In The Early 20th Century. ISCHE 2021 - Looking from Above and Below: Rethinking the Social in the History of Education, Jun 2021, Örebro, Sweden. ⟨hal-03250037⟩
24 View
0 Download

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More