"Productive Appropriations" Of Tools And Plans For Individualized Learning: Transatlantic CulturalTransfers In The Early 20th Century - Normandie Université Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2021

"Productive Appropriations" Of Tools And Plans For Individualized Learning: Transatlantic CulturalTransfers In The Early 20th Century

“Appropriations productives” d’outils et dispositifs d’individualisation : transferts culturels transatlantiques au début du 20ème siècle

Résumé

While at the beginning of the 20th century the teaching as a simultaneous lecture organized "incurriculum grades" (Perrenoud, 2010, p. 103) had become the dominant form, in a context in which14the instruction of all was a major and shared concern, some pedagogues considered the need to takeevery individual into account. Thus, in the progressive and new education movement especially, thefirst tools and plans for individualized learning emerged in an attempt to take into account individuals'specificities within the classroom. Among the pedagogical proposals that “challenged the structuresand rules that constitute the grammar of schooling” – understood as “the organizational frameworkthat shapes the conditions under which teachers instruct students” (Tyack & Tobin, 1994, p. 455) –,Tyack & Tobin (1994) cite Helen Parkhurst's Dalton Plan. Indeed, according to the authors, “Parkhurstchallenged essential components of the graded school in which teachers sought to instruct pupils enmassein the prescribed curriculum.” (p.463). The laboratory plan and assignments designed by HelenParkhurst as well as the self-correcting individual work files developed by Carleton W. Washburne aretwo American examples of these pedagogical attempts that quickly found echoes in Europe (Vergnon,2020, forthcoming). As a counterpoint to the construction of a new dominant norm of "school form"and its variations in an international circulation of ideas and practices, an equally internationalreflection has grown on how to take everyone into consideration beyond the instruction of all. Whyand how did these proposals originate in the United States? What were the vectors of their diffusiontowards Europe? What interest did European educationists find in them with regard to their ownproblems and contexts of exercise? How did they appropriate them? These questions will guide ourstudy of some of the "productive appropriation[s]" (Lüsebrink, 2003) to which these pedagogicalproposals from the United States have given rise in Europe in this "dynamic of resemantisation"(Espagne, 2013).
Alors qu’au début du 20ème siècle l’enseignement magistral simultané organisé « en degrés deprogramme » (Perrenoud, 2010, p.103) se fait dominant, dans un contexte où l’instruction de tousconstitue une préoccupation majeure et partagée, certains pédagogues se posent la question de laprise en compte de chacun. Ainsi émergent, dans le mouvement de l’Education nouvelle notamment,les premiers outils et dispositifs d’individualisation des apprentissages pour tenter de prendre encompte les individus dans leurs spécificités dans les classes. Au nombre des propositionspédagogiques qui « remettent en cause les structures et les règles qui constituent la "grammaire" del’éducation scolaire » - entendue comme « le système organisationnel qui sculpte les cadres danslesquels les enseignants instruisent leurs élèves » (Tyack & Tobin, 1994, p.455) -, Tyack & Tobin(1994) citent ainsi le Plan Dalton d’Helen Parkhurst. En effet, pour les auteurs, « Parkhurst a remis enquestion des éléments constitutifs de la structure scolaire en degrés dans laquelle les enseignantscherchaient à enseigner aux élèves en masse le programme prescrit. » (p.463). Le fonctionnement enlaboratoires et le plan de travail imaginés par Helen Parkhurst mais aussi les fichiers de travailindividuel autocorrectifs élaborés par Carleton W. Washburne sont deux exemples américains de cestentatives pédagogiques qui trouvèrent rapidement des échos en Europe (Vergnon, à paraître en2020). En contrepoint de la construction d’une nouvelle norme dominante de la « forme scolaire » etde ses déclinaisons dans les circulations internationales se développe une réflexion tout aussiinternationale sur la manière de faire une place à chacun au-delà de l’accueil de tous. Pourquoi etcomment ces propositions sont-elles nées aux Etats-Unis ? Quels ont été les vecteurs de leurdiffusion vers l’Europe ? Quel intérêt les européens ont-ils pu y trouver au regard de leurs propresproblématiques et contextes d’exercice ? Comment se les sont-ils appropriés ? Ces questionsguideront notre étude de certaines des « appropriation[s] productive[s] » (Lüsebrink, 2003)auxquelles ces propositions pédagogiques venues des États-Unis ont pu donner lieu en Europe danscette « dynamique de resémantisation » (Espagne, 2013).

Domaines

Histoire Education
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-03250037 , version 1 (04-06-2021)

Identifiants

  • HAL Id : hal-03250037 , version 1

Citer

Marie Vergnon. "Productive Appropriations" Of Tools And Plans For Individualized Learning: Transatlantic CulturalTransfers In The Early 20th Century. ISCHE 2021 - Looking from Above and Below: Rethinking the Social in the History of Education, Jun 2021, Örebro, Sweden. ⟨hal-03250037⟩
34 Consultations
0 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More