A collaborative approach between practitioners and researchers in educational research: the example of the structuring of a cooperative education program in a college in Normandy - Normandie Université Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Questions Vives, recherches en éducation Année : 2020

A collaborative approach between practitioners and researchers in educational research: the example of the structuring of a cooperative education program in a college in Normandy

Démarche collaborative entre praticiens et chercheurs en recherche pédagogique : l’exemple de la structuration d’une filière de pédagogie coopérative dans un collège en Normandie

Résumé

This article looks at the conditions for conducting pedagogical research on the development of cooperative pedagogical practices in secondary schools in France. It analyses the conditions of the collaborative dynamics between practitioners and researchers in a perspective of pedagogical change by highlighting the tensions inherent in these forms of research. The contribution highlights the internal dynamics of the team in this project and the functions and postures of the researcher to foster commitment and the dimensions to be taken into account in this type of support. From this contextualized situation, it also questions the gaps between the theoretical organization models of collaborative research and the actual logics of working with teams.
Cet article s’intéresse aux conditions de déroulement d’une recherche pédagogique portant sur le développement de pratiques pédagogiques coopératives en collège en France. Il analyse les conditions de la dynamique collaborative entre praticiens et chercheurs dans une perspective de changement pédagogique en mettant en évidence les tensions inhérentes à ces formes de recherche. La contribution met en évidence la dynamique interne de l’équipe dans ce projet et les fonctions et postures du chercheur permettant de favoriser l’engagement par l’accompagnement. A partir de cette situation contextualisée, elle questionne également les écarts entre les modèles d’organisation théorique de la recherche collaborative et les logiques effectives de travail avec les équipes.

Dates et versions

hal-03204966 , version 1 (22-04-2021)

Identifiants

Citer

Laurent Lescouarch. A collaborative approach between practitioners and researchers in educational research: the example of the structuring of a cooperative education program in a college in Normandy. Questions Vives, recherches en éducation , 2020, Visées heuristiques, praxéologiques et critiques dans les recherches participatives en éducation, 33, 22 p. ⟨10.4000/questionsvives.4911⟩. ⟨hal-03204966⟩
29 Consultations
0 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More