The dimensions of accompanying pupils in the work of “E“ teacher: postures and stakes
Les dimensions de l'accompagnement dans le travail du maître E : postures et enjeux
Abstract
We study the specificity of the practices of specialized helps “E“ in their working object concerning the reorganization of the report to learn and knowledges of the students in trouble. This article interrogates the postures mobilized by the teachers “E“ in the interactions with students towards the objectives which they pursue. It puts in evidence the ascendancy of a posture of guidance and mediation and the part restricted by a posture of accompanying.
Se situant dans l’hypothèse d’une spécificité des pratiques d’aides spécialisées de l’option E (à dominante pédagogique) dans leur objet de travail relatif à la réorganisation du rapport à l’apprendre et aux savoirs des élèves en difficulté, cet article interroge les postures mobilisées par les maîtres E dans les interactions avec les élèves au regard des objectifs qu’ils poursuivent. Il met en évidence la prédominance d’une posture de guidance et de médiation et la part restreinte d’une posture d’accompagnement au sens étymologique du terme.