What Does Sculpture Do ? From Photographs to Statues : Remediating Memory and Remedying the Past - Normandie Université Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Leaves Année : 2019

What Does Sculpture Do ? From Photographs to Statues : Remediating Memory and Remedying the Past

Résumé

In Birmingham, AL, Dallas, TX, Greensboro, NC, and Clinton, TN, sculptures erected to mark some of the major moments of the Civil Rights movement share one common point: they were based on photographs taken in 1956, 1960 and 1963, without being perfect replicas of the images from which they were created. How photographed scenes became monuments celebrating the courage and the determination of individuals lifted to the ranks of heroes is at the center of this article. Whether the original photograph was shot during a protest march or a walk to school, during a sit-in, or staged in a bus, the transformation from printed image to sculpture offers the opportunity for figures such as the Greensboro Four and the Clinton Twelve to rise from the relative obscurity that the long shadow of Rosa Parks has cast over the Movement, and for them to become a vital part of the Civil Rights memorial landscape. For each of the examples analyzed, the process of remediation permits the study of the symbolic shift that took place when the siting of the monument in the urban space replaced the background of the photograph.
À Birmingham (Alabama), Dallas (Texas), Greensboro (Caroline du Nord) et Clinton (Tennessee), les sculptures érigées pour marquer quelques temps forts de la lutte pour les droits civiques partagent une même caractéristique, celle d’avoir été créées à partir de photographies prises en 1956, 1960 et 1963, sans pour autant être de fidèles reflets des images qui les ont inspirées. Cet article analyse le processus de remédiation qui conduit les scènes photographiées lors d’une marche de protestation, d’un sit-in, d’une séance de pose dans un bus ou d’un trajet pour se rendre à l’école, à devenir des monuments célébrant le courage et la détermination d’individus désormais considérés comme des héros. Si Rosa Parks demeure la plus célèbre d’entre eux, il n’en reste pas moins que cette remédiation offre une opportunité de sortir de l’oubli à d’autres figures importantes, telles que les Quatre de Greensboro ou les Douze de Clinton, et de les inscrire dans le paysage mémoriel du mouvement des droits civiques. Dans chacun des cas étudiés, ce que le processus de remédiation a permis de saisir, c’est le glissement symbolique opéré lorsque le lieu d’implantation du monument dans l’espace urbain se substitue à l’arrière-plan photographique.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-02986151 , version 1 (02-11-2020)

Identifiants

Citer

Véronique Ha Van. What Does Sculpture Do ? From Photographs to Statues : Remediating Memory and Remedying the Past. Leaves, 2019, Remediating Images/L'image remédiatisée, 7, ⟨10.21412/leaves_0705⟩. ⟨hal-02986151⟩
45 Consultations
0 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More