P. D. Aligica and V. Et-tarko, « Polycentricity: From Polanyi to Ostrom, and Beyond, vol.25, pp.237-262, 2012.

P. D. Aligica, Institutional diversity and political economy: the Ostroms and beyond, vol.229, 2014.

M. S. Anastassova, J. Burkhardt, C. Mégard, and P. Et-ehanno, « L'ergonomie de la réalité augmentée pour l'apprentissage : une revue, Ergonomics of augmented reality for learning : a review, Le travail humain, vol.70, pp.97-125, 2007.

D. J. Beal, R. R. Cohen, M. J. Burke, and C. L. Et-mclendon, « Cohesion and Performance in Groups: A Meta-Analytic Clarification of Construct Relations. », Journal of Applied Psychology, vol.88, pp.989-1004, 2003.

G. Brant, Clouée au sol, 2017.

J. Brown, A. Collins, and P. Et-duguid, « Situated cognition and the culture of learning, Educational Researcher, vol.18, pp.32-42, 1989.

W. J. Clancey, « A tutorial on Situated Learning, Proceedings of the International Conference on Computers and Education, pp.49-70, 1995.

A. Coulon, L'ethnométhodologie, 4. éd. corr., 18. mille, Paris, Presses Univ. de France (Que sais-je?), vol.127, p.p, 1996.

. Cuendets, P. Jermann, and P. Dillenbourg, Tangible interfaces: when physical-virtual coupling may be detrimental to learning, proceedings of the 26th annual bcs interaction specialist group conference on people and computers, pp.49-58, 2012.

L. Festinger, Psychological Review, vol.57, pp.271-282, 1950.

M. Fjeld and B. Voegtli, Augmented chemistry : An interactive educational workbench, Proceedings of the IEEE/ACM International Symposium on Mixed and Augmented Reality, pp.259-260, 2002.

H. Garfinkel, Recherches en ethnométhodologie, 2009.

A. Gautier, « Théorisation d'une pratique de retour d'expérience organisationnel, Theoretical process for a practice of organizational feedback. How to clarify the sensemaking in situation?, Revue internationale de psychosociologie et de gestion des comportements organisationnels, vol.28, pp.193-221, 2012.

. Gavard-perret, . Ml, D. Gotteland, and C. Et-haon, Méthodologie de la recherche: réussir son mémoire ou sa thèse en sciences de gestion, 2012.

S. George, C. Michel, A. Serna, and . Bisognin-l, « Évaluation de l'impact d'un jeu sérieux en réalité mixte », Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation, vol.21, pp.1-25, 2014.

A. Huberman, Analyse des données qualitatives, 2e édition, Bruxelles, vol.626, 2003.

J. Lave and E. Et-wenger, Situated Learning. Legitimate peripheral participation, 1991.

P. Lièvre and G. Et-rix-lièvre, « Pratiques de coordination d'un collectif informel en situation extrême : une étude de cas « ancrée, Management & Avenir, vol.41, pp.449-471, 2011.

P. Lenesley, N. Berginiat, V. Leprieur, and B. Mondin, Vers la mise en place d'une démarche d'amélioration continue, vol.17, pp.1-20, 2017.

P. Lenesley and P. Blin, Acceptabilité du risque en contexte polycentrique : le cas des ORSEC maritimes de grande ampleur, 2018.

U. Neumann and A. Majoros, Cognitive, performance, and systems issues for augmented reality applications in manufacturing and maintenance, Proceedings of the IEEE Virtual Reality Annual International Symposium (VRAIS '98, pp.4-11, 1998.

B. Nicolescu, La Transdisciplinarité : Manifeste, Monaco, Editions du Rocher, vol.231, 1996.

E. Ostrom and É. Laurent, « Par-delà les marchés et les États, Beyond markets and states: polycentric governance of complex economic systems », Revue de l'OFCE, n°120, pp.13-72, 2012.

V. Ostrom, C. M. Tiebout, and R. Et-warren, « The Organization of Government in Metropolitan Areas: A Theoretical Inquiry, American Political Science Review, vol.55, pp.831-842, 1961.

H. Oulc'hen, L'intelligibilité de la pratique: Althusser, Foucault, Sartre, 2017.

M. Polanyi, Logic of Liberty, The, Indianapolis, Liberty Fund, vol.277, 1998.

K. H. Roberts, « Managing High Reliability Organization », california management review, vol.32, pp.101-113, 1990.

B. Shelton and N. Hedley, Using Augmented Reality for Teaching Earth-Sun Relationships to Undergraduate Geography Students. Paper presented at the 1st IEEE International Augmented Reality Toolkit Workshop, 2002.

A. W. Stedmon and R. Stone, Re-viewing reality : Human factors issues in synthetic training environments, International Journal of Human Computer Studies, vol.55, pp.675-698, 2001.

R. Yin, Case study research. Design and methods, deuxième édution, 1994.

M. F. Young, B. K. Nastasi, and . Braunhardt, « Implementing Jasper Immersion : a case of conceptual change, Constructivist Learning Environments: Case Studies in Instructional Design, Educational Technology, 1996.