Deaf students learning a foreign language: quantitative data on the current situation
Apprentissage d'une langue étrangère par les élèves sourds : regard quantitatif sur la situation actuelle
Abstract
This paper deals with learning a third language – besides French and French Sign Language (LSF) as far as deaf students are concerned. In France deaf students, just like hearing counterparts, are required to attend foreign language classes – usually English – when they enter secondary school. In order to analyse how French deaf students are taught and learn a foreign language at school, quantitative data were collected. The findings presented in this paper include information on the number of students concerned, foreign languages offered, class schedules and necessary adapted teaching methods.
Cette contribution porte sur l’apprentissage d’une troisième langue – outre le français et la Langue des signes française (LSF) – par les élèves sourds dans le cadre scolaire. D’après les textes officiels, les élèves sourds, comme leurs camarades entendants, doivent obligatoirement apprendre une première Langue vivante (LV1) à leur entrée au collège – principalement l’anglais dans les faits. À partir d’une enquête quantitative menée en milieu scolaire, nous avons cherché à connaître la situation de l’enseignement-apprentissage des langues étrangères à destination d’élèves sourds en France. Des données relatives aux effectifs concernés, aux différentes langues proposées, aux dotations horaires et aux adaptations pédagogiques nécessaires sont présentées.