Building multiple identities: a case study of young deaf migrants and young deaf children of migrants in France
Construction des identités multiples : le cas des jeunes sourds migrants ou issus de l’immigration en France
Abstract
The social and identity dynamics of young deaf migrants and young deaf children of migrants are here studied in a French school context. The Anglo-Saxon literature in the field of Multicultural deaf studies develops the statement of “double identity”: the one linked to deafness and the one linked to people’s background. Based on interactionism and intersectionality that allow us to cross deafness and migration, we try to understand how deaf people and their families perceive their self-identification. The analyses of data collected in semi-structured interviews with young deaf people, their parents and professionals show the complexity of identity building for young deaf people with an immigrant background and of the statement of “double identity”.
Les dynamiques sociales et identitaires des jeunes sourds migrants ou issus de l’immigration sont explorées dans le cadre scolaire français. Dans la littérature anglo-saxonne des Multicultural Deaf Studies, l’argument de la double identité, celle liée à la surdité et celle liée aux origines, est
développé. À partir du cadre théorique de l’interactionnisme et de l’intersectionnalité permettant de penser le croisement entre surdité et migration, il s’agit d’identifier comment les jeunes sourds et leur entourage perçoivent leur(s) identité(s). L’analyse d’entretiens semi-directifs
menés auprès de jeunes sourds, de leurs parents et de professionnels révèle la complexité des constructions identitaires des jeunes sourds issus de l’immigration de différentes générations et la remise en cause de l’argument de la double identité.