[Louis-Ferdinand] Céline, portrait de l'artiste en clochard
Abstract
From 1957 to his death, in 1961, the writer Louis-Ferdinand Céline implements
a paradoxical plan of self-promotion. He claims that he’s modest and imputes to
his enemies the necessity to build up his self-advertise. He pretends to be ruined
because they plagiarized his artwork. The advertising campaign turns to an
indictment and to a process in rehabilitation. Like Chateaubriand before him, he
presents him-self as the last French writer and as the victim of a fierce cabal.
De 1957 à sa mort en 1961, l’écrivain Louis-Ferdinand Céline met en place un dispositif d’autopromotion paradoxal. Feignant la modestie, il impute la nécessité de se faire de la publicité à ses ennemis. Plagiaires, ils seraient responsables de sa prétendue faillite financière. La campagne publicitaire vire au réquisitoire et au procès en réhabilitation de celui qui, à l’instar de Chateaubriand, se présente à la fois comme le dernier écrivain français et comme la victime d’une cabale acharnée.
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