, Il n'est donc pas étonnant que Alma-Tadema soit souvent considéré comme le précurseur de la consommation de masse de l'érotisme allusif des premiers péplums produits par Hollywood. Bibliographie Barrow, inintelligibles, de souvenirs oubliés, 2001.

E. Becker, Sir Lawrence Alma-Tadema, exhibition catalogue, Van Gogh Museum, Amsterdam, and Walker Art Gallery, 1996.

G. Ebers and . Lorenz-alma-tadema, His Life and Works. New York, W.S. Gottsberger, 1886. Texte en ligne

R. Fry, The Case of the Late Alma-Tadema, The Nation, pp.666-67, 1913.

C. ;. Lindner, L. Lippincott, and . Alma-tadema, Fictions of Commodity Culture : From the Victorian to the Postmodern, Getty Museum Studies on Art, 1990.

M. Liversidge and C. Edwards, Imagining Rome : British Artists and Rome in the Nineteenth Century. London : Merrell Holberton, Miller, Andrew H. Novels Behind Glass : Commodity Culture and Victorian Narrative, 1995.

C. Ribeyrol, « From the Great Exhibition to Aestheticism: production and poetics, La Revue Lisa, vol.1, 2007.

T. Richards, The Commodity Culture of Victorian England : Advertising and Spectacle, pp.1851-1914, 1991.

V. Swanson and . Grosvenor, London : Ash & Grant, 1977. -The Biography and Catalogue Raisonné of the Paintings of Sir Lawrence Alma-Tadema, 1990.

C. Wood, Olympian Dreamers : Victorian Classical Painters 1860-1914, Zimmern, 1902.

A. Keramik-im-werk-alma-tademas-und-seiner-zeitgenossen,