Privatisations du patrimoine public et politiques économiques
Abstract
To reduce the theory of privatization to that of denationalization is conceptually incorrect. Beyond a
simple transfert of property privatization, in its broadest sense, may be considered as a multifaceted
phenomen of assimilation or even of assistance (under the aegis of the State) of public ownership to
private sector.
This extended approach becomes indispensable if one attempts to achieve a bette understanding of
the processes of privatization which have been developing in liberal economies since the last world
war. It leads to the refutation of the theory that privatizations have been following a uniform and
convergent path on the international stage. It also demontrates the existence of different periods,
during which privatizations were affected by structural changes and in particular by economic policy
trends.
Ramener l'étude des privatisations à celle des dénationalisations relève de l'erreur conceptuelle. Audelà
du simple transfert de propriété, la privatisation est, au sens large, un phénomène d'assimilation
ou même de soutien (sous l'égide de l'État) du patrimoine public au secteur privé.
Cette approche élargie s'avère indispensable si l'on entend appréhender correctement les processus
de privatisation qu'ont connu les économies libérales depuis l'après-guerre. Elle conduit à récuser les
thèses selon lesquelles il y aurait uniformité et convergence sur le plan international. Elle permet
également de mettre en lumière l'existence de phases de privatisation différenciées qu'il convient
d'associer aux mutations structurelles et surtout aux orientations de politique économique.
Domains
Quantitative Finance [q-fin]
Origin : Publisher files allowed on an open archive
Loading...